Translate

tisdag 25 november 2014

Trattkantarellsoppa


Jag har lagat en trattkantarellsoppa till oss och bjuder Dig som tack för att Du tittar in i min blogg. Du är välkommen och jag hoppas att Du återkommer om Du har tid och lust.

Delar med mig av receptet så Du kan koka en egen soppa om Du gillade denna;

1 liter färska trattkantareller
en klick smör
4 msk vetemjöl
1 liter svampbuljong
1 msk tomatpuré
1 1/2 dl grädde
1 msk roquefortost
1 tsk  citronsaft

Skär svampen i bitar.

Lägg smöret i en kastrull, häll svampen däri och låt den koka ihop under ett par minuter. Fyll på med mer smör om så behövs.

Tillsätt vetemjöl och rör väl. Häll i buljongen, men bara lite i sänder. Rör hela tiden ordentligt.

Smaksätt med tomatpurén och roquefortosten.

Låt allt koka i ungefär tio minuter.

Tillsätt till sist grädden och citronsaften. Smaka av.

Jag har har "toppat" soppan med krutonger och serverar den het.







1 kommentar:

  1. Suppen så veldig god ut, og det passer godt å spise varm suppe nå som det blir kaldere og går mot vinter. :-)

    SvaraRadera