Translate

måndag 16 juli 2012

Lapptäcksfestival


Jag har varit på Åbergs Trädgård & Cafe´, där Hjärtkviltarna hade tråcklat ihop en utställning. Att få vandra genom denna underbara handelsträdgård, som ligger 3 kilometer norr om Ystad, och uppleva alla dessa vackra handarbeten var en upplevelse. En stor mängd kviltade arbeten, små som stora, hängde ute i det fria. Andra sydda saker var placerade inne i olika växthus. Förutom alla utställningsobjekt fanns det många kviltade ting som var till salu. Som om det inte var nog, så hade kamratgruppen Hjärtkviltarna också ett lotteri, där vinsterna bestod av alster som naturligtvis var sydda och kviltade av dem. Jag fick även chans att prata med och ställa frågor till kvinnorna som hade utställningen, då de fanns på plats och var oss besökare behjälpliga, om vi så ville.
Åbergs Trädgård är en av de älsta plantskolorna i Sverige, som fortfarande drivs i samma familjs regi. Det var trädgårdsmästare Anders Åberg som startade plantskolan år 1872, så i år firar handelsträdgården 140-årsjubileum.
När jag vandrat igenom utställningen tog jag en fika i cafeét, där jag satt och njöt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar